Site icon Investerarbrevet

Realtid genomför nyemission

Jonas Wiwen-Nilsson, Allan Voreck och Per Agerman

Publicerad 2 maj 2012

Realtid genomför nyemission


Realtid Media AB (publ) är ett mediehus enbart inriktat på finansbranschen. Nu sprider bolaget ägandet som ett första steg inför en framtida listning.

För tio år sedan gav sig Jonas Wiwen-Nilsson in i mediebranschen efter ett antal år på investmentbanken Goldman Sachs. Resultatet blev bolaget Alternativ Media Stockholm AB och den nätbaserade affärstidningen Realtid.se som startade hösten 2004.

Som en fristående utmanare till mediejättarnas titlar i segmentet (däribland Dagens Industri, E24, Affärsvärlden och Veckans Affärer) lyckades Realtid etablera sig som ett välkänt varumärke på marknaden med en stark läsarbas i framför allt finansbranschen.

Men den djupa lågkonjunkturen som inleddes 2008 satte käppar i hjulet. I mars 2011 tvingades Alternativ Media ansöka om företagsrekonstruktion.

– Det är bara att konstatera att vi inte lyckades driva en bred affärssajt på ett kommersiellt framgångsrikt sätt. Det var ett tufft besked att lämna till personal, affärspartners och ägare, men samtidigt blev detta startpunkten på en mycket positiv förändring av verksamheten, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

Som ett led i rekonstruktionen bantades verksamheten kraftigt. Istället för att fortsätta arbeta efter den tidigare affärsmodellen, där Realtid.se stod i centrum, blev vägen framåt att bli ett målgruppsinriktat förlag med finansbranschen i fokus. Denna del av marknaden saknar också en tydlig svensk medieaktör.

– Den traditionella affärspressen har alltid haft börsen, aktieanalysen och privata investeringar som huvudfokus. Det har saknats en klassisk branschtidning för proffsen i finansindustrin och det är detta vi gör idag. Vi är finansbranschens motsvarighet till reklam- och medietidningen Resumé eller fotbollsmagasinet Offside, säger chefredaktör Per Agerman.

Rekonstruktionen har långt ifrån bara inneburit neddragningar, affärsmodellen har också utvecklats. Idag bedriver Realtid Media en integrerad mediemodell med flera kanaler. Produktlinjerna spänner över plattformarna digitalt, print och fysiska möten och erbjuder målgruppen nyheter, fördjupning och olika typer av mötesplatser i form av nättidningen Realtid.se (www.realtid.se), kvartalsmagasinet Industrirapport samt eventet Finansbar.

– Vi är nummer ett i vårt segment och har en tydlighet och unicitet i vårt erbjudande. Vi levererar Sveriges starkaste målgrupp till annonsörer och andra samarbetspartners. Vägen framåt blir att ta tillvara den integrerade modellens fördelar och styrkan i ett känt varumärke för att öka intäkterna och nå lönsamhet, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

Den första utgåvan av det tryckta magasinet Industrirapport släpptes i slutet av mars. Andra numret ges ut i juni och trycks i 10 000 exemplar. Tidningen distribueras till beslutsfattare och ledande befattningshavare i finansbranschen. Det som särskiljler rapporten från andra affärstidningar är att varje utgåva skräddarsys kring ett utvalt tema.

Industrirapport nr 1 hade temat ”M&A” (företagsförvärv och fusioner) och bjöd på en lång rad intervjuer med höga chefer på börsnoterade bolag och gräddan av rådgivare inom corporate finance och affärsjuridik. Årets andra tema är ”Bransch i förändring” och belyser finansbranschens framtid utifrån de senaste årens marknadsturbulens och regulatoriska flogvåg.

I den första utgåvan såldes 27 annonssidor och förhoppningen är att annonsintäkterna ska öka i takt med att rapporten etableras på marknaden. Rapporten säljs via Realtid.se och ett prenumerationspaket lanseras under andra kvartalet i år. Under 2013 är planen att öka utgivningstakten ytterligare genom att lansera ett antal utgåvor med livsstilsinriktning.

Även inom området fysika möten planeras en breddning av erbjudandet. Hittills har eventet Finansbar arrangerats fyra gånger. Konceptet är formbart och har både bjudit på initierade diskussioner med speciellt inbjudna gäster, förhandsvisning av bio och lansering av första numret av Industrirapport.

Nästa steg är att producera två mer omfattande konferenser/seminarier som även kan ge intäkter från deltagaravgifter.

– Vi ser redan nu att våra olika produktlinjer ger varandra draghjälp och stimulerar merförsäljning. En naturlig utveckling är att vi också lanserar produkter och tjänster där läsarna och besökarna betalar för att ta del av vårt innehåll, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

Realtid Medias målsättning är att nå lönsamhet mot slutet av 2012. Under 2013 ska intäkterna öka kraftigt med vinst för helåret. Med basen i ett mycket stark produkterbjudande återstår är nu fokus riktat mot säljorgansiationen. Produktbredden väntas underlätta rekryteringsprocessen som inleds under andra kvatalet för att ha erforderlig personal på plats efter sommaren.
 
För att fortsätta utveckla affärsmodellen och nå tillväxtmålen genomför Realtid Media nu en publik nyemission på upp till 5 miljoner kronor. Idag ägs bolaget av ett drygt tiotal investerare men är målet att sprida ägandet ytterligare för att under nästa år sedan ordna en handel i aktien genom listning på en marknadsplats.

– Ambitionen har alltid varit att bygga en stor och varaktig verksamhet. Hade inte så  varit fallet hade vi inte mäktat med den oerhört krävande resa som vi har tagit oss igenom, säger Jonas Wiwen-Nilsson.

Intressenter är välkomna att beställa memorandum om aktuell emission via beställningsformuläret nedan.

Exit mobile version