Publicerad 4 feb 2019

”Vi fungerar som Booking.com för events”

Stöper om evenbranschen med skalbart system
Att framtiden ser ljus ut för noteringsaktuella Evendo råder det knappast någon tvekan om. Tillväxten är stark, konkurrenterna lyser med sin frånvaro och bolagets marknadsplats för event är extremt skalbar. Bolaget planerar en notering på First North.

– Under de kommande tre åren ska vi expandera till 19 marknader, slår Evendos vd Kasper Larsen fast.

Kasper Larsen är en av Evendos grundare och tidigare har han varit med och startat och drivit ett flertal bolag, bland andra tillväxtraketen Sitecore som EQT köpte för drygt 1 miljard euro.

Digitaliserar eventbranschen och mäter allt

Evendo lanserade sin end-to-end marknadsplats för events i Köpenhamn i Danmark 2016. Redan första året sköt tillväxten fart med besked och 50 000 eventupplevelser bokades med Evendo. Nyligen tog Evendo steget vidare till Storbritannien.

– Den engelska marknaden är bland Europas största och cirka 10 gånger så stor som den danska marknaden. Om vår verksamhet i England utvecklas som i Danmark kommer vi att nå en omsättning på mer än 100 miljoner kronor i år, berättar Kasper Larsen.

Effektivt och bra system för arrangörer och leverantörer

Kortfattat kan man likna Evendos marknadsplats vid en molnbaserad bokningsportal för events. De som ska arrangera event – till exempel företag och privatpersoner – går in på portalen och väljer vilka aktiviteter som de vill göra som att boka lokal, restaurang och aktiviteter. Det kostar inget för eventarrangörer att använda portalen och boka aktiviteter. Dessutom finns en rad andra tjänster, till exempel ett planeringsverktyg som säkerställer att allt fungerar och varnar om till exempel restiden är för kort mellan olika aktiviteter.

Leverantörerna får marknadsföring och affärer

Evendos intäkter utgörs av de avgifter som leverantörerna – till exempel restauranger och lokaluthyrare – betalar. Avgiften som de betalar till Evendo ligger i snitt på 20 procent av bokningsbeloppet.

Eventindustrin består ofta av ett stort antal mindre aktörer som har begränsad marknadsföringsbudget.

– Vi öppnar en helt ny och kostnadsfri säljkanal åt leverantörerna eftersom de bara betalar för en faktisk bokning. Dessutom matchar vi nischorienterade leverantörer med kunder som söker brett efter intressanta aktiviteter, konstaterar Kasper Larsen och fortsätter.

– Vi fungerar som Booking.com för events och det på en marknad som ännu inte har digitaliserats som hotellbranschen.

Kasper Larsen.

Gigantisk marknadspotential

I västvärlden omsätter eventindustrin 800 miljarder euro, medan hotellbranschen svarar för en bråkdel av det – 113 miljarder euro. Kasper Larsen definierar Evendos marknad till 74 miljarder euro, vilket motsvarar 786 miljarder kronor.

Den marknaden utgörs av mindre event med färre än 100 deltagare och bolaget fokuserar primärt på större städer, för att sedan ta sig an mindre marknader. Merparten av alla event bokas av mindre aktörer och ofta är det en person som hanterar allt för till exempel ett företagsevent.

– Det som skiljer Evendo från alla andra eventsystem, och som gör att vi inte har några direkta konkurrenter, är att vi har världens första end-to-end marknadsplats för events. Det är helt enkelt otroligt smidigt för kunder och leverantörer att använda Evendo, berättar Kasper Larsen.

Får kunder med Google Ad words

Historiskt har Evendo endast använt Google för att skaffa kunder. Förhållandet mellan de kapital som investeras i annonsering och intäkter är positivt. Förutom att den strategin ger kunder kan bolaget exakt mäta sambandet mellan kostnader för Google Adwords och intäkter. Därmed kan bolaget förutsäga vilka marknader som bäst passar Evendo.

– På så sätt lägger vi grunden för den mest effektiva expansionen, slår Kasper Larsen fast.

Efter en framgångsrik start med Google är företaget redo att använda andra aktiviteter som stärker marknadspositionen.

– Men i första hand är vårt mål att nå lönsamhet på de enskilda marknaderna så snabbt och effektivt som möjligt. Vi befinner oss i den unika positionen att vi kan tjäna pengar trots att vi använder en dyr kanal som Google. Det ger oss stora möjligheter att förbättra vårt resultat framöver, avslutar Kasper Larsen.

Fakta: Evendo

Eventindustrin har inte digitaliserats och planering och genomförande av event sker ofta på traditionellt sätt som är ineffektivt, tidsödande och innebär stora risker att misslyckas. Evendo – som ska noteras på First North – har med sitt system effektivt digitaliserat eventbranschen och löst problemen. Systemet är världens första end-to-end marknadsplats för events – tänk ”booking.com for Events” med en inbyggd planerare på toppen.