Radarpar. Carl Bertilsson och Jessica Eskilsson Frank förvaltar Didner & Gerges nya amerikanska småbolagsfond.

Publicerad 30 sep 2016

USA-fonden som laddar med Oreo churros och mjuka pretzels

Investeringsstrategin som ger mersmak
Snöplogar, mjuka pretzels och churros. Precis som Didner & Gerges andra fonder letar förvaltarduon bakom den nya amerikanska småbolagsfonden efter guldkornen som andra har missat.

I slutet av augusti lanserade Didner & Gerge sin femte fond: US Small and Microcap. Fonden förvaltas efter samma investeringsfilosofi som har varit rättesnöre för fondbolaget ända sedan Adam Gerge och Henrik Didner startade den första fonden 1994. Sunt förnuft är ett ledord. 
– Vi investerar i välskötta bolag där vi förstår verksamheten. Bolagen ska vara rimligt värderade och ha bra tillväxtmöjligheter, berättar Jessica Eskilsson Frank som traditionsenligt förvaltar fonden tillsammans med en kollega, Carl Bertilsson. 
Siar inte om poiltik
Att sia om hur USA:s presidentval kommer att påverka börserna är inget som de båda förvaltarna ägnar sig åt.
– Vi ägnar oss åt att analysera bolag, och fäster inte så stor vikt vid politik eller makroekonomi. De bolag som vi investerar i vill vi kunna äga i minst tre till fem år, säger Jessica Eskilsson Frank. 
Hittar bortglömda bolag
US Small and Microcap investerar i små bolag i framförallt USA. Ett vanligt argument mot aktiv förvaltning i USA är att bolagen är så analyserade att aktiv förvaltning inte kan skapa mervärde. 
– Vi upplever det som att de mindre bolagen ofta är underanalyserade. Det finns bra möjligheter för oss att hitta spännande bolag i intressanta nischer, berättar Carl Bertilsson, och Jessica Eskilsson Frank lägger till: 
– USA är ett av världens mest innovationsdrivna länder med ett bra företagsklimat och hög entreprenörsanda. I kombination med att det är världens största aktiemarknad ger det oss många bra bolag att investera i. 
Investeringar i marknadsledande bolag i spännande nischer
När förvaltarna väljer bolag att investera i prioriteras hög avkastning på investerat kapital, stabila rörelsemarginaler, starka kassaflöden och en begränsad skuldsättning. Dessutom är företagskulturen en viktig faktor som utvärderas. Den förstås bäst genom att följa bolaget över en längre tid och genom företagsbesök samt samtal med bolagets ledning. 
J&J Snack Foods är ett familjeägt bolag som grundades på 70-talet från ett konkursbo, och som från början tillverkade mjuka pretzels. Bolaget har ökat sin försäljning varje år sedan starten. Utöver sitt fokus på pretzels har bolaget tagit dominanta marknadsandelar inom frysta drycker och churros. 
Carl Bertilsson besökte bolaget nyligen och träffade grundaren och vd Gerald Shreiber. Mötet stärkte uppfattningen om att bolagets kultur karaktäriseras av en hög entreprenörsanda, en stark lojalitet bland medarbetarna och kostnadsmedvetenhet.
– Vi tror att den fina historiska tillväxten kan fortsätta genom lansering av nya innovativa produkter, förvärv och kontinuerliga prishöjningar. Kunderna är typiskt sett inte så priskänsliga då produkterna ofta säljs på sportarenor, biografer och i gallerior. Samtidigt ingår man samarbeten med kända varumärken så som Coca Cola och Mondelez, för rätten att få tillverka och sälja snacks under deras varumärken. Till exempel den nylanserade ”Oreo Churros”, berättar Carl Bertilsson.
Snöplogar från Milwaukee
Snöplogstillverkaren Douglas Dynamics, som säljer plogar för lätta lastbilar, är ett annat exempel på bolag som är marknadsledande inom sin nisch. Plogar köps framför allt när det snöar, men bolaget håller lönsamheten uppe även under snöfattiga år, tack vare en företagskultur fokuserad kring effektivitet och ständigt förbättringsarbete. Något de även kan föra över till bolag som de förvärvar. Under de senaste åren har Douglas Dynamics via förvärv expanderat till snöplogar för tyngre lastbilar och lastbilspåbyggnader, vars försäljning inte varierar lika mycket beroende på snöfall. 
– Vi tror att bolaget har goda möjligheter att fortsätta förbättra sina resultat genom sin ledande marknadsposition och genom en fortsatt tillväxt inom befintliga och närliggande nischer, säger Carl Bertilsson.