mybeerify, digitalisering, öl, bryggeri

Publicerad 8 december 2020

Så ska den globala ölbranschen digitaliseras – MyBeerify


Snart är det möjligt för konsumenter och privatpersoner att beställa personligt designad craftbeer genom bara ett knapptryck. Med varumärket MyBeerify ska Skelderwikens Brygghus digitalisera en hel bransch. Bolaget har spetskunskap i digitalisering, en skalbar teknisk lösning och ett koncept med stor internationell potential. Nu genomför bolaget en kapitalanskaffning via FundedByMe där du har möjlighet att bli delägare i en av världens mest personliga ölupplevelser. 


Skelderwikens Brygghus brygger redan egen öl i Sverige genom sitt varumärke Skelderwikens, men planerar nu via sin digitala plattform MyBeerify att länka samman världens mikrobryggerier med konsumenter. Olof Christensson, vd på Skelderwikens Brygghus, har stora erfarenheter av tekniska lösningar via sina andra företag och har tidigare förändrat bland annat advokat- och juristbranschen genom digitalisering. 

– Den digitala lösningen vi tidigare har tagit fram till advokat- och juristbranschen är idag marknadsledande. Nu ser jag goda möjligheter att göra en ännu större resa med MyBeerify. Skalbarheten i plattformen är enorm, vilket gör att vi kan digitalisera en process som idag är manuell och ta det internationellt, berättar Christensson. 

Läs mer om hur du investerar i Skelderwikens Brygghus här

Plattformen är jämförbar med Amazon

MyBeerify är en plattform där konsumenter kan beställa öl från lokala mikrobryggerier och välja exakt hur flaskorna ska se ut. Etiketterna, som kan göras helt på egen hand i plattformen med både text och bild, är hett eftertraktade från kunderna. Samtidigt kan affärsidén på många sätt jämföras med Amazon, som för samman företagare med konsumenter, fast mer branschspecifik.

– Vi märker av att det finns en stor efterfrågan, och den vill vi ta tillvara på. Många kunder vill beställa sin öl med personlig etikett för att till exempel ge bort som en gåva, ha till en fest eller använda till sitt företag, berättar Christensson och fortsätter: 

– Vi är lite som Amazon då vi tillhandahåller den digitala plattformen och ser till att den finns tillgänglig för allmänheten.


Bolagets affärsidé har redan testats och är uppskattad. I samarbete med bland annat biltillverkaren Koenigsegg, SHL-laget Rögle och flera restauranger, däribland Norrvikens Trädgårdar, Margretetorps Gästgivaregård och Moby’s Shack har man levererat personliga ölupplevelser från sitt bryggeri. Visionen är nu att ett digitalt koncept ska nå ut till ännu fler genom att mikrobryggerier ansluter sig till tjänsten. . 

– Vår vision är att man som privatperson ska kunna logga in i vår portal, välja ölsort och designa flaskorna inom loppet av några minuter. Sedan ska leveransen ske snabbt, med möjlighet att välja mellan olika leveranssätt. Vi både automatiserar processen och kapar ledtider för de bryggerier som ansluter sig, förklarar Christensson. 

Möjligheterna är enorma

Eftersom att MyBeerify är en digital plattform är den väldigt skalbar. MyBeerify kan enkelt användas överallt, vilket gör tillväxtmöjligheterna väldigt stora. Det enda som krävs är att mikrobryggerier ansluter sig till tjänsten för att det ska vara möjligt för privatpersoner att beställa personligt utformad öl från just det bryggeriet. 

– Det fungerar lite som ett franchise-koncept, eller ett abonnemang om man så vill. Desto fler bryggerier som ansluter sig, desto större exponering får MyBeerify. Tillväxtmöjligheterna är nästan oändliga, förklarar Christensson.


Intäktspotentialen är även den minst lika anmärkningsvärd. Intäkterna kommer att bestå av återkommande intäkter baserat på en avgift för varje öl som säljs via plattformen. Planen är nu att lansera MyBeerify i Sverige och sedan ta det internationellt. 

– Vi har en väldigt aggressiv tillväxtplan som ligger på 200-300 procent om året fram till 2024. Vi ska lansera tjänsten i Sverige 2021 och sedan internationellt 2022, säger Christensson.


Under 2018 fick Olof Christensson pris för årets entreprenör av PEAB-grundaren Erik Paulsson för sin innovation, beslutsamhet och passion. Dessa attribut planerar han nu ta med sig in i det här projektet. 

– Som företagare har jag, förutom passion och erfarenhet inom bryggeribranschen, även en lång erfarenhet av digitalisering. Jag har lång erfarenhet genom mina andra företag Katscenter AB och IXX IT-partner, där vi har hjälpt ett stort antal kunder som exempelvis K-fastigheter, Catena AB och Lekmer (då en del av Qliro Group) på sin digitaliseringsresa. Nu ser vi att det är dags att göra detsamma i bryggeribranschen, avslutar Christensson.


Här kan du läsa mer om hur du investerar i den pågående emissionen




Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.