Publicerad 15 nov 2019

Rullstolen som snabbt rullar ut i världen

Fler marknader står på tur.
Rullstolen AddSeat liknar ingen annan till form och funktion. Den säljs framgångsrikt internationellt och nu tar bolaget bakom AddSeat in kapital via FundedByMe för expansion.

Att AddMovement – bolaget bakom rullstolen AddSeat – har vind i seglen råder det knappast någon tvekan om. Trots att AddMovement endast har gjort minimal marknadsföring har rullstolen AddSeat redan sålts i länder som Sverige, Tyskland och USA.

– Intresset är stort och ökar hela tiden. Det som framför allt lockar användarna är att våra rullstolar är enormt smidiga och flexibla. Just därför kan rullstolsburna röra sig mycket obehindrat såväl i staden som i naturen, berättar AddMovements vd Mike Redford.

Här kan du se en film om AddSeat, gjord av Storbritanniens Institute of Engineering and Technology.

AddSeat, som förutom att den drivs på el, skiljer sig på en rad punkter från traditionella rullstolar. Den klarar olika sorters terräng – sand, gräs och kullersten – och sitsen kan höjas och sänkas, vilket underlättar för rullstolsburna när de till exempel handlar. Dessutom är den betydligt smidigare än traditionella rullstolar.

– Vi underlättar kraftigt livet för alla rullstolsburna och det är en viktig personlig drivkraft för mig, berättar Mike Redford.

Från produktutveckling till massmarknad 

AddMovement grundades 2012 och fokus har främst tidigare legat på produktutveckling. Med väl fungerande rullstolar på plats har Mike Redford styrt om skutan mot expansion.

– Vi riktar oss primärt mot den europeiska marknaden, konstaterar Mike Redford och utvecklar:

– Här finns 10 miljoner rullstolsburna plus ett stort antal som använder rollator. Lägg till att 20 procent av befolkningen är över 65 år så är det uppenbart att marknaden är stor.

Även USA är en prioriterad marknad som har ungefär samma antal rullstolsburna som i Europa. Oavsett marknad riktar AddMovement in sig mot två segment: Dels den medicinska sektorn, dels livsstilssektorn. Kunderna i den medicinska sektorn utgörs till exempel av offentligt finansierade sjukvårdssystem och försäkringsbolag. Inom livsstilssektorn kan det handla om enskilda personer som själva köper AddSeat.

Tar in delägare och pengar via FundedByMe 

AddMovement genomför i skrivande stund en finansieringsrunda på FundedByMe.

Kapitalet ska främst användas till ökad marknadsföring och intensifierat säljarbete.

– Jag ser gärna att vi får fler delägare och de får gärna vara aktiva och vilja vara med och utveckla bolaget, avslutar Mike Redford.

Fakta: AddMovement

Rullstolen AddSeat, som utvecklas av bolaget AddMovement, är till skillnad från många andra rullstolar bara 63 cm bred, vilket innebär att den har större framkomlighet än en traditionell rullstol. Den smidiga storleken gör också att trängre utrymmen som exempelvis en del dörröppningar, små hissar och smala tågkorridorer inte längre är ett problem för användaren. Drivmotorn, som baseras på gyroteknologi, köps för närvarande in från Segway.

Rullstolen klarar både snö, blöt terräng och sand utan problem, och AddSeats innovativa teknik innebär att traditionella rullstolsanvändare kan ta sig fram på platser och i terräng som tidigare varit alltför fysiskt utmattande att nå. Räckvidden är upp till 25 km under en dag. Stolen har även fördelar i stadslivet, exempelvis ute på restaurang eller i butiker, där sitsens variabla höjdinställning gör att användaren kan sitta i samma höjd som andra gäster.