Anders Bäckström, vd för Söderberg & Partners Insurance Consulting.

Publicerad 1 mar 2016

Ny pensionsplan som möter företagens verkliga behov

Bättre tjänstepension
Söderberg & Partners nya Plusplan för medelstora och stora företag har på ett flertal sätt ritat om tjänstepensionskartan från grunden. Vinnarna är de anställda på kundföretagen och företagen själva.

– Tack vare premiecentralen kan vi nu på riktigt utveckla pensionslösningar som möter kundföretagens verkliga behov. Med den nya Plusplanen har vi satt standarden framöver. Med denna nya modell skapas de bästa förutsättningarna för kunderna att erhålla högre pension och bättre försäkringsvillkor. Samtidigt har vi konkurrensutsatt oss själva, säger Anders Bäckström, vd för Söderberg & Partners Insurance Consulting och fortsätter: 
– Om vi mot förmodan inte skulle leverera mervärde kan kunderna rösta med fötterna och välja bort delar av vår tjänsteleverans. Som den analysdrivna organisation vi är passar det oss utmärkt. 
Slut på tvingande all inclusive 
I den nya Plusplanen kan företag och dess anställda alltså välja leveransnivå på tjänster som de vill ha och därmed välja att betala för dessa eller inte. Men själva grundutbudet, bastjänsten, som ger tillgång till alla upphandlade fördelar får alla ta del av utan att man tvingas köpa den fulla leveransen. Söderberg & Partners har lyckats pressa ned försäkringsavgiften med minst 70 procent och i vissa fall till noll. 
– Vi har skapat ett riktigt flexibelt och kostnadseffektivt system istället för som tidigare enbart så kallade all inclusive-lösningar. Till exempel kan kunderna i denna lösning på individnivå bestämma om de vill ha händelsestyrd rådgivning eller inte, säger Anders Bäckström. 
I den nya Plusplanen har Söderberg & Partners även infört en prestationsbaserad avgiftsmodell för rådgivningstjänsten. Den innebär att kostnaden kopplas till bolagets analyser. 
– Våra kunder kan alltså slå på och av rådgivningen allt eftersom deras behov ändras, vilket är unikt, säger Anders Bäckström.
Anders Bäckström berättar att den kostnad som kunden betalar för rådgivning bara är en bråkdel av det värde som analyserna har skapat historiskt.
– Vi kan självfallet inte garantera att analyserna ska fortsätta leverera på samma nivå. Men vi tror på det så mycket att vi sänker vår ersättning om analysen inte levererar, säger Anders Bäckström.
Dålig hälsa inte längre hinder för att byta bolag
Det är inte ovanligt att dagens pensionslösningar hindrar människor med sämre hälsa från att byta försäkringsbolag för sitt tjänstepensionssparande. Anledningen är att ett byte av en premiedragande tjänstepension i lejonparten av fallen kräver att de måste fylla i en hälsodeklaration. Och är hälsan tillräckligt mycket nedsatt ger försäkringsbolagen många gånger avslag.
– Med hjälp av premiecentralen kan vi separera risk och sparande vilket i praktiken innebär att även de som är sjuka kan byta bolag för sitt sparande. Premiecentralen bidrar också till en mängd andra fördelar, däribland effektivisering som kommer kunderna tillgodo genom bättre försäkringsvillkor.
Fördelar för arbetsgivarna
En stor fördel med nya Plusplanen är att den bidrar till att tydliggöra ansvarsfrågan, att det är den anställda som har ansvaret för sin tjänstepension. Enligt Anders Bäckström är det mycket viktigt. Anledningen är att det inte är ovanligt att medarbetare tror att det är företaget som har det fulla ansvaret, vilket kan leda till framtida problem. Inte minst i samband med pensionsavgångar.. 
– Vår rådgivningsmodell ska säkerställa vem som har ansvaret och att den anställda har rätt förväntansbild från tidpunkten för anställning till pension, säger Anders Bäckström.
Efter lön är tjänstepension som regel den största förmånen som företag erbjuder sina medarbetare. För arbetsgivarna innebär nya Plusplanen ett kostnadsneutralt erbjudande som öppnar upp för individen att över tid själv välja den lösning som passar bäst.
Omfattande förhandlingar bakom bättre villkor 
Söderberg & Partners har fört omfattande förhandlingar med försäkringsbolagen under ett par års tid. Resultatet har blivit kraftigt sänkta försäkringsavgifter och kraftigt förbättrade villkor. För att lyckas med nya Plusplanen har Söderberg & Partners investerat betydande summor i utveckling av premiecentralen Insclear. Utöver att den möjliggör lösningar som tillgodoser de anställdas verkliga behov bidrar den också till att försäkringsbolagen över tid kan bli mer effektiva vilket också skapar värden för kunden.