Lisa Perby, som är vd för, och grundare av, MonthlyCup.

Publicerad 27 maj 2019

MonthlyCup siktar på stordåd i USA

Går från klarhet till klarhet
En produkttyp som blir allt mindre tabubelagd som riktar sig till en enorm potentiell marknad där hållbarhet står högt i kurs. MonthlyCup, mer känt som menskopp.se, är namnet på företaget som redan sålt 150 000 produkter. Nu växer de i snabb takt och tar in fler delägare på resan.

– Vi växer snabbt men det här är bara början. Målet är att vi ska bli en av de ledande aktörerna i världen.
 
Det berättar Lisa Perby, som är vd för, och grundare av, MonthlyCup. Redan första året sålde bolaget 1 000 menskoppar och till dags datum uppgår försäljningen till 150 000 enheter och bolaget har 1 400 återförsäljare och menskopparna finns i butiker i tio länder.
 
Sverige är den största marknaden, men bolaget har redan börjat expandera utomlands, främst till Norge, Tyskland och USA.
 
– Enbart i USA sker 100 000 sökningar på begreppet ”menstrual cup” varje månad. Vi äger domänen www.menstrualcup.com och vi kommer nu att lägga in en högre växel på denna gigantiska marknad.
 
Genomför crowdfunding
MonthlyCup Partners genomför en crowdfundingrunda på FundedByMe i skrivande stund. Den marknad bolaget verkar på, mensskydd, är enorm. Den menstruerande delen av världens befolkning är grovt uppskattat 25 procent och i genomsnitt använder varje kvinna 12 000 bindor eller tamponger under en livstid, till ett pris av mellan 50 000 till 80 000 kronor.
 
Dessutom bidrar bindor och tamponger till enorma mängder sopor.
 
– Förutom att livet blir mycket enklare med menskopp än med bindor och tamponger så väljer många vår produkt eftersom de vill göra medvetna val för miljön, sin kropp och sin ekonomi, berättar Lisa Perby.

Noggrant utformad produkt 
Menskopparna finns i tre storlekar för olika blödningsmängd och kan användas upp till 12 timmar i sträck. Kopparna uppfyller alla krav som amerikanska läkemedelsverket (FDA) ställer och följer även ISO 13485 för medicintekniska produkter. I USA är mensskydd klassificerat som medicinteknik, men inte i EU.

– Vi vill att våra kunder verkligen ska veta att våra produkter håller högsta möjliga klass. Vi är ensamma om att tillverka menskoppar av silikon i Sverige, berättar Lisa Perby och fortsätter:

– Från våra studier vet vi att av de som använt sin kopp i mer än tre månader så vill 91 procent inte gå tillbaka till traditionella mensskydd.

Släppte världsnyhet
Den 28 maj kommunicerade bolaget ut en världsnyhet, en tablett som löses upp i vatten och som sedan effektivt renar menskoppar och tar bort missfärgningar. Tabletten har genomgått omfattande tester i labbmiljö.

– Den tar bort alla bakterier helt och hållet. Dessutom är den självklart helt riskfri att använda och biologisk nedbrytbar, förklarar Lisa Perby.

Hjälper flickor i fattiga länder
Tidigt kom samtalen som beskrev hur illa situationen är för menstruerande över världen. På många platser saknas mensskydd och man använder istället löv, gräs, hönsfjädrar osv. Många tvingas stanna hemma på grund av brist på mensskydd och missar upp till en fjärdedel av sin totala skolgång.

– Och det bara för att de har mens! Många tvingas hoppas av skolan eftersom de missat för mycket. Utan utbildning blir framtidsmöjligheterna begränsade. En menskopp kan lösa detta, berättar Lisa Perby och fortsätter:

– Ett av de viktigaste skälen till att vi startade bolaget var för att hjälpa till. Hitintills har vi subventionerat och skickat iväg över 5000 koppar för att hålla flickor i skolan och många fler kommer det att bli!