Publicerad 24 jun 2020

”If you want to make everybody happy – sell ice cream!”

Just det lär Steve Jobs ha sagt. Och precis det har Nicole Emson som står bakom framgångssagan StikkiNikki gjort. Nu genomför StikkiNikki en crowdfundingrunda på FundedByMe.


Sedan starten i den första lilla glasskiosken 2008 har det rullat på snabbt för StikkiNikki. Vegan banana nutella, blueberry lavender, chokladboll. Ryktet om de gigantiska glasskulorna med nya, oväntade och lite galna smakkombinationer spred sig snabbt och succén var ett faktum. Numera finns många glassbarer, spridda runt om i Stockholm. Målet är att expandera ytterligare.

– Vi ska dels in i dagligvaruhandeln och sedan expandera genom franchising till andra städer, bland annat Göteborg, berättar Nicole Emson.

Från Texas till Sverige 

Nicole Emson kommer från Texas och innan hon kom till Sverige 2008 var hon på resande fot under många år. Hon varvade arbete som bland annat konditor med resor och surfing runt om i världen. I Italien lärde hon sig att göra gelato med naturliga, ekologiska råvaror som både smakar gott och som värnar planeten.

En viktig drivkraft för Nicole Emson har alltid varit att göra andra människor glada.

– Steve Jobs hade rätt! Man gör folk glada genom att sälja glass. Under åren har jag tagit fram 750 smaker, berättar Nicole Emson.

Skruvar hela tiden på produktutbudet 

Bästsäljaren är belgisk choklad följt av smaker som saltkaramell, saltlakrits och hallonsorbet. Men det har även blivit en del udda smaker som mesostglass och blodpudding med lingonsylt och bacon.

– Våra smaker har goda marginaler. Men vissa, som vegan pistage, är riktigt dyra att ta fram. Men och andra sidan så stärker de vårt varumärke. Vid Mariatorget i Stockholm har vi en glasskiosk som enbart säljer veganglass och den har blivit en riktig succé, säger hon.

Crowdfunding via FundedByMe 

StikkiNikki genomför en crowdfundingrunda på FundedByMe. De pengar som bolaget får in från de nya delägarna ska framför allt användas för att börja sälja StikkiNikkis glass i dagligvaruhandeln.

– Syns vi mer så kommer vi att sälja mer. Dessutom kommer vi att stärka varumärket ännu mer runt om i landet när vi syns på bred front. Och just det är en viktig pusselbit när vi tar nästa steg med franchising.

20 procent rabatt på glass under hela 2021 

Förutom att man blir delägare i StikkiNikki så får de som deltar i crowdfundingrundan 20 procent rabatt på all StikkiNikkis glass under hela 2021.

– Självklart vill jag göra så många som möjligt på gott humör. Det gäller både våra kunder och våra nya delägare, säger Nicole Emson, och berättar att det även finns andra sätt att göra delägare på väldigt gott humör.

– StikkiNikki går med vinst och det ska vi fortsätta göra, säger hon.

StikkiNikkis crowdfundingkampanj på FundedByMe hittar du här.



Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.