Hammars Bryggeri säkrar nationellt avtal med Coop – genomför kapitalanskaffning

Hantverksbryggeriet Hammars Bryggeri – som genomför en kapitalanskaffning via Pepins – har tecknat ett viktigt nationellt avtal med Coop. Nu levererar familjeföretaget, som grundades 1904, till alla större svenska matvarukedjor och har även export.

Avtalet med Coop innebär att Hammars Bryggeris läskdryckssortiment på PET-flaskor blir centralt listade hos Coop. Initialt listas sex sorter som samtliga blir grundlistade i hundratals butiker och tillgängliga för alla Coopbutiker i hela landet.

– Under de senaste åren har vi konsekvent arbetat efter strategin att stärka närvaron i dagligvaruhandeln över hela landet. Nyckeln är att vi har byggt upp vår egen nationella säljkår som bearbetat branschen med bra lokalproducerade produkter som vi vet att konsumenterna uppskattar, säger Hammars Bryggeris VD Robert Henrysson.

Här skiljer sig Hammars Bryggeri från merparten mängden av dryckesskapare som försöker ta sig in på marknaden, enligt Robert Henrysson:

– Vi gör en långsiktig satsning på att bli en av ledarna på marknaden, med en meriterad säljledning med erfarenhet från bland annat Oatly, Red Bull och Coca-Cola.

Det nytecknade avtalet med Coop innebär att Hammars Bryggeris möjlighet att växa ytterligare stärks. Bryggeriet levererar idag till alla större matvarukedjor och exporterar också till Danmark och Tyskland. Med Coop-avtalet utökas antal försäljningsställen med hundratals nya butiker över hela landet.

Läs mer om Hammars Bryggeris emission

Prisvinnande tonics och produkter med hög marginal

Hammars Bryggeri arbetar småskaligt och traditionellt med nästan enbart svenska ingredienser. En viktig del i strategin är att utveckla och lansera innovativa lokalproducerade högmarginaldrycker som konsumenten är beredd att betala mer för. Dit räknas till exempel Hammars premium tonics som fått medaljer i den internationella spritbranschens ledande blindprovning i London.

– Inom kort går vi även in den heta marknaden för funktionsdryck med en ekologisk kolsyrad Björksav, berättar Robert Henrysson.

Alkoholfria alternativ tar rygg på ölbranschen

Att konsumenterna är beredda att betala mer för premiumprodukter har visats länge inom alkoholhaltiga drycker, där antalet ölmikrobryggerier ökat kraftigt och tagit marknadsandel av de stora. – Ökningen har varit lavinartad och nu har samma trend kommit till alkoholfria alternativ. Eftersom vi har bra premiumprodukter och en effektiv säljorganisation så talar mycket för en fortsatt snabb tillväxt, konstaterar Robert Henrysson.

Tillväxt på 45 procent – trots pandemin

Hammars Bryggeri – som sedan länge är känt för sin julmust – har gamla anor och grundades redan 1904. Robert Henrysson och hans familj köpte bolaget 2016 och har sedan dess utvecklat bolaget. Under 2021 ökade tillväxten med hela 45 procent.

– Vi uppnådde den tillväxten trots att pandemin medförde att försäljningen till hotell och restauranger nästan stod still.

Genomför kapitalanskaffning via Pepins

Den goda tillväxten, det allt starkare produktutbudet och att den egna säljorganisationen säkrar avtal på avtal är faktorer som bidrar till att Hammars Bryggeri nu beslutat sig för att ta in fler delägare och genomför en emission på 6 – 10 miljoner. Pengarna ska användas till utökning av sälj- och marknadsföringskapaciteten, förstärkning av arbetande kapital och för Investeringar i organisationen samt för att eventuellt kunna genomföra förvärv.

Läs mer om Hammars Bryggeris emission