Prisbelönad hållbar ljustillverkare med Ilija Batljan bland investerarna börsnoteras

Med 100% naturliga ljus tillverkade av svensk raps – fria från paraffin och andra fossila bränslen – har Candles Scandinavia intagit en unik position på doftljusmarknaden, en mångmiljardmarknad under kraftig tillväxt. De senaste åren har bolaget växt kraftigt under lönsamhet och efterfrågan är större än vad produktionen mäktar med. Nu går Candles till börsen för att kunna accelerera och stöpa om marknaden.

 

Candles Scandinavias historia började vid ett gammalt soffbord i ett garage i Örebro där Viktor och Nina Garmiani experimenterade med att på egen hand ta fram olika sammansättningar av naturligt vax för att skapa marknadens bästa hållbara doftljus. Året var 2010 när paret bestämde sig för att ta chansen att förändra en hel bransch.

– I takt med att samhället strävar att minska sitt beroende av fossila bränslen såg vi hur framställningen av ljus hamnade på efterkälken. Ljus och doftljus tillverkas av paraffin, som är en restprodukt från bensin och olja. Samtidigt som försök har gjorts med naturligt vax var det ingen som lyckats skala upp produktionen till en industriell nivå. Vi såg helt enkelt ett tomrum på en marknad där efterfrågan är stor, säger Viktor Garmiani, vd på Candles Scandinavia.

– Candels Scandinavia är ett jätteintressant bolag som är väl positionerat när även doftljusmarknaden går över till hållbara produkter. Viktor visar dessutom alla tecken på att vara en superentreprenör vilket var skälet till att jag investerade i bolaget och även tecknade avtal om att förvärva bolagets nya fastighet, säger Ilija Batljan.

Effektiv produktionsmetod för industriell tillverkning

Efter några år av mindre framgångsrika experiment hittade paret ett recept – men framförallt en produktionsmetod – för storskalig industriell produktion som skulle visa sig vara en fullträff, och dessutom med ett recept baserat på svensk raps. Idag drivs verksamheten inom två affärsområden, private label till större aktörer som t ex Åhléns och Kicks, och som exklusiv återförsäljare i Norden av några av världens största ljusmärken som Yankee Candle och Woodwick.

Helt självfinansierade har man steg för steg skalat upp produktionen till att idag tillverka 16 000 naturliga ljus om dagen. Bolaget har vuxit med 50% per år de senaste tre åren och har samtidigt gått från 4% till 13% EBITDA-marginal. Orderboken är full fram till och med februari 2022. Men bolaget har större planer än så.

– Vi ser en enorm efterfrågan på våra ljus. Därför ska vi nu bygga en egen fastighet i Örebro och investera i den intilliggande logistiken för att kunna möta den här stora efterfrågan, säger Viktor Garmiani.

Fortsatt årlig tillväxt på 30%

Största hindret mot fortsatt tillväxt har varit den något begränsade produktionskapaciteten. När utbyggnaden är klar ser bolaget en fortsatt tillväxt på minst 30% årligen i flera år framåt, med bibehållen bruttomarginal.

– Det har alltid varit den interna kapaciteten som varit flaskhalsen för oss. Men med den ökade produktionen kommer vi befästa vår ledande position på den svenska marknaden men även kunna ta tillvara på de stora möjligheter vi ser att etablera oss ute i Europa. På längre sikt ser vi även möjligheter för förvärv, men det är inte aktuellt just nu, säger Viktor Garmiani.

Startar nytt affärsområde

Candles är dessutom precis i uppstartsfasen för ett helt nytt affärsområde ”Home Party”, som innebär direktförsäljning av bolagets eget varumärke. Med en internationell säljkår har bolaget lyckats knyta till sig över 800 återförsäljare i Sverige, Norge och Finland, där marginalerna för Candles del är väldigt mycket högre än inom de andra två affärsområdena.

– Det är inte vem som helst som kan tillverka naturliga ljus i industriell skala, det är en high tech-marknad som kräver både tid och resurser för att bli lyckosam. Vi bedömer att vi ligger ett antal år före våra konkurrenter, samtidigt som vi fortsätter att lägga pengar på forskning och utveckling för att bibehålla vårt försprång. Nu går vi till börsen för att på allvar kunna skala upp vår produktion och siktar på att expandera vår marknadsledande position inom naturliga ljus, säger Viktor Garmiani.

 

FAKTARUTA: Börsintroduktion First North

– Anmälningsperiod 18-29 Oktober
– Likviddag 4 november
– Första dag för handel 8 november
Klicka här för att komma till Candles IPO-sida.

 

 

Denna artikel är information från Laika Consultings kund. Artiklar i Investerarbrevet skall tolkas som marknadsföring. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde.